Friday 15 March 2019

INOVASI: Cold Chain Box

Amalan penstoran dan pengedaran yang baik memainkan peranan yang penting bagi memastikan kualiti dan keberkesanan ubat-ubatan adalah dikekalkan sehingga sampai ke pengguna. Bagi produk yang mempunyai keperluan untuk menyimpan produk dalam julat 2 – 8 darjah Celsius, suhu di bawah 2 darjah Celsius atau lebih daripada 8 darjah Celsius akan menjejaskan kualiti dan keberkesanan ubat-ubatan apabila penstoran yang baik tidak diamalkan. Ubat kritikal yang boleh menyelamatkan nyawa pesakit akan menjadi tidak berkesan berdasarkan fungsinya kerana keperluan dan pengedaran ubat tidak dikendalikan dengan sewajarnya.

Dalam industri farmaseutikal, integriti perubatan rangkaian sejuk turut penting bagi beberapa produk seperti vaksin, produk darah, dan biologik. Sekiranya produk berkenaan disimpan di luar suhu penyimpanan yang disyorkan, kualiti produk akan terjejas. Hanya personel yang berdedikasi dibenarkan untuk mengendalikan ubat-ubatan yang bersifat rangkaian sejuk. Suhu penyimpanan bagi kebanyakan vaksin adalah di antara 2-8 darjah Celsius. Pengendalian vaksin bermula dengan proses pengilangan sehingga vaksin diberikan kepada pesakit, suhu semasa penyimpanan dan pengangkutan perlu dipantau secara berterusan dengan penggunaan alat pemantauan suhu

Mengambil inspirasi dalam meningkatkan mutu kualiti terhadap pesakit, Unit Galenikal telah mengambil inisiatif dalam mengubahsuai kotak untuk dijadikan COLD CHAIN BOX. Cold Chain Box ini berfungsi sebagai satu tempat simpanan sementara untuk kegunaan ketika penghantaran singkat diantara jarak dari farmasi ke ward atau dari jarak farmasi logistic ke farmasi bekalan.

Foto Cold Chain Box







Foto sebelum diubahsuai kotak Cold Chain Box




Disediakan oleh
Charlotte Faye @ Qistina

No comments:

Post a Comment