Sunday 5 April 2020

INOVASI:KOTAK UBAT WAD

Pihak Farmasi Hospital Tapah telah mencipta satu inovasi dalam memudahkan kakitangan farmasi dalam mengoptimumkan penggunaan bekas ubat ketika memberi kaunseling discaj pesakit di Hospital Tapah. Direka untuk meminimalisasi risiko kehilangan ubat di dalam perjalanan dari unit farmasi ke wad semasa pemberian ubat pesakit discaj di Hospital Tapah. Ia juga memudahkan pegawai farmasi membawa ubat pesakit discaj dari farmasi ke wad serta sebagai “Value Added Service” kepada Pegawai Farmasi dengan membekalkan bekas ubat yang sesuai untuk meletakkan ubat-ubat pesakit discaj dan seterusnya meningkatkan kualiti perkidmatan farmasi demi mencapai objektif program farmasi di bawah seliaan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Sebelum menggunakan Kotak Ubat Wad, Pegawai Farmasi terpaksa membawa satu bekas ubat seperti dibawah untuk setiap satu pesakit.


Melalui hasil perbincangan dikalangan staf, maka terhasil satu produk yang dinamakan Kotak Ubat Wad bagi memudahkan pegawai farmasi klinikal. 

Proses Pembuatan
Ruangan mampu memuatkan sehingga 6 ubat pesakit discaj

Pegawai Farmasi Klinikal menggunakan Kotak Ubat Wad
Pegawai Farmasi di wad ketika memberi ubat discaj 


Kotak Ubat Wad disediakan dalam pelbagai saiz

Diharapkan inovasi ini dapat memudahkan Pegawai Farmasi Klinikal dalam memberikan ubat discaj seterusnya meningkatkan kualiti perkhidmatan farmasi.


No comments:

Post a Comment